UOKIK: rozwiązania mające ograniczyć ryzyko transakcji oszukańczych
W październiku 2024 r. powołana przez Prezesa UOKiK grupa robocza zakończyła pracę nad rozwiązaniami mającymi ograniczyć ryzyko transakcji oszukańczych podczas płatności elektronicznych. W dokumencie pn. „Działania ograniczające ryzyko wystąpienia transakcji oszukańczych. Zalecenia Prezesa UOKiK dla dostawców usług płatniczych” znajdziemy czynniki zwiększające ryzyko oszustwa w usługach płatniczych (np. możliwość zaciągnięcia zobowiązania finansowego z poziomu aplikacji mobilnej lub strony internetowej, płatności kartowe bez fizycznego użycia karty, tzw. CNP, które nie wymagają silnego uwierzytelnienia przez odbiorcę płatności, możliwość dokonana natychmiastowego przelewu środków) oraz 16 propozycji zaleceń, jakie dostawcy usług płatniczych powinni wdrożyć celem zapewnienia jak największego bezpieczeństwa dokonywanych transakcji.
Wśród nich znajdziemy:
- cooling period, czyli funkcja opóźniająca wykonanie transakcji od złożenia dyspozycji w systemie przez klienta do czasu jej wykonania przez dostawcę,
- komunikaty voice – w ramach dodatkowej metody uwierzytelniania dostawca usług płatniczych w określonych sytuacjach powinien zainicjować połączenie telefoniczne z klientem w celu potwierdzenia transakcji i otrzymania odpowiedniego kodu uwierzytelniającego,
- ograniczenie funkcji dotyczących kredytu konsumenckiego dostępnego z poziomu aplikacji mobilnej lub konta klienta w serwisie internetowym,
- ograniczenie widoczności danych uwierzytelniających na karcie płatniczej – w szczególności numerów CVC/CVV,
- przycisk „panic buton” / „emergency button”, który umożliwia konsumentom w aplikacji mobilnej i w serwisie internetowym natychmiastową blokadę dokonywania jakichkolwiek transakcji,
- klucz sprzętowy U2F, tj. metoda silnego uwierzytelniania odporna na przechwycenie sensytywnych informacji przez osoby niepowołane przy pomocy zewnętrznego urządzenia uwierzytelniającego, z którego klient zleca transakcję płatniczą.
Dokument jest możliwy do pobrania na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
#UOKiK #płatości #elektoroniczne #transakcje #oszukańcze #zakupy #online #ochrona #konsument
PRAWO KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ – NOWE ZASADY DOPUSZCZALNOŚCI POZYSKIWANIA INFORMACJI Z URZĄDZEŃ KOŃCOWYCH
Na podstawie nowych przepisów Prawa komunikacji elektronicznej, przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego, np. w telefonie, komputerze (dalej: „urządzenie”) jest dozwolone, pod warunkiem, że abonent lub użytkownik końcowy zostanie uprzednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały o celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji.
Abonent lub użytkownik końcowy musi mieć możliwości określenia warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego urządzeniu lub w konfiguracji usługi. Ponadto abonent lub użytkownik końcowy musi wyrazić na to zgodę. Zgoda abonenta lub użytkownika końcowego może być wyrażona za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego na urządzeniu lub w konfiguracjach usługi.
Przechowywanie informacji lub uzyskiwanie do nich dostępu nie może powodować zmian konfiguracyjnych w urządzeniu użytkownika końcowego i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
Powyższych warunków nie stosuje się, gdy przechowywanie lub uzyskanie dostępu do informacji jest konieczne do wykonania transmisji komunikatu elektronicznego za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostarczania usługi telekomunikacyjnej lub usługi świadczonej drogą elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika końcowego.
Oprogramowanie usługodawcy może być zainstalowane w urządzeniu abonenta lub użytkownika końcowego przeznaczonym do korzystania z danego rodzaju usług lub oprogramowania, pod warunkiem, że abonent lub użytkownik końcowy: (i) przed instalacją oprogramowania zostanie poinformowany bezpośrednio, w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, o celu, w jakim zostanie zainstalowane oprogramowanie, oraz sposobach korzystania przez podmiot świadczący usługi z tego oprogramowania, (ii) zostanie poinformowany bezpośrednio, w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, o sposobie usunięcia oprogramowania z urządzenia, (iii) przed instalacją oprogramowania wyrazi zgodę na jego instalację i używanie.
Autor: Aplikant Adwokacki Ewelina Chmielewska
OD 10 LISTOPADA 2024 R. ZGODA MARKETINGOWA Z JEDNĄ PODSTAWĄ PRAWNĄ – NOWE PRAWO KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ
Zweryfikuj procesy pozyskiwania zgód za pomocą narzędzi dostępnych w Twojej firmie.
Nowa ustawa – Prawo komunikacji elektronicznej („PKE”) porządkuje dualizm dotychczasowej regulacji o zgodzie użytkownika na otrzymywanie informacji handlowej i zgodzie na marketing bezpośredni. Od 10 listopada 2024 r. podstawą prawną dla zgód marketingowych będzie art. 398 PKE.
Nadal uzyskanie zgody marketingowej powinno być oddzielne dla poszczególnych kanałów komunikacyjnych (odrębne zgody na przesyłanie informacji handlowej wiadomościami SMS i e-mailem).
Oferty bez wymaganej zgody użytkownika to działanie stanowiące czyn nieuczciwej konkurencji, a niezależnie Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej może nałożyć na podmiot naruszający obowiązek uzyskania zgody karę pieniężną w wysokości do 3% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym lub do 1.000.000 zł (zastosowanie ma kwota wyższa). Na podmiot używający automatycznego systemu wywołującego lub telekomunikacyjnego urządzenia końcowego do celów przesyłania informacji handlowej bez uprzedniej zgody użytkownika, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 3% przychodu osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym.
Autor: Adwokat Wioletta Gwizdała
URLOP SKŁADKOWY DLA MIKROPRZEDSIĘBIORCÓW
Wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek RWS składa się za pośrednictwem profilu płatnika na Platformie Usług Elektronicznych eZUS. Pierwszy wniosek można złożyć począwszy od 1 listopada 2024 r. (ze zwolnieniem w grudniu 2024 r.).
Zwolnienie obejmuje składki ustalane od najniższej podstawy wymiaru. Wakacje składkowe to zwolnienie z opłacania składek na:
- ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz chorobowe, jeżeli wcześniej zostało zadeklarowane jego opłacanie),
- Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy.
Nie dotyczy: składki zdrowotnej oraz składek za pracowników, współpracowników i zleceniobiorców.
Podczas uzyskanego zwolnienia przedsiębiorca ma uprawnienia do świadczeń z ubezpieczeń społecznych oraz może prowadzić działalność gospodarczą
Zwolnienie stanowi pomoc de minimis.
Stanowisko ZUS:
Autor: Adwokat Wioletta Gwizdała
RÓWNE TRAKTOWANIE OSÓB ZATRUDNIONYCH W OPARCIU O UMOWY CYWILNOPRAWNE I B2B
Dyrektywą Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. wprowadzono regulacje dotyczące wyznaczenia ogólnych ram dla walki z dyskryminacją ze względu na religię lub przekonania, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną w odniesieniu do zatrudnienia i pracy, w celu realizacji w Państwach Członkowskich UE zasady równego traktowania.
Dyrektywa nakładała na Państwa Członkowskie obowiązek wprowadzenia skutecznych, proporcjonalnych i dolegliwych sankcji stosowanych w przypadkach nieprzestrzegania zobowiązań wynikających z niniejszej dyrektywy. Ponadto postulowała wspieranie dialogu między przedstawicielami pracodawców i pracowników i, w ramach krajowej praktyki, z organizacjami pozarządowymi w celu zwrócenia uwagi na różne formy dyskryminacji w miejscu pracy oraz walki z nimi.
Na stronie posądzonej o nierówne traktowanie spoczywał obowiązek udowodnienia, że nie wystąpiło pogwałcenie zasady równego traktowania w stosunku do osoby, która uważała się za osobę pokrzywdzoną.
Przepisy implementujące ww. dyrektywę można znaleźć zarówno Kodeksie pracy, jak i w ustawie o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania (Dz. U. 2010 Nr 254 poz. 1700, dalej Ustawa. Ustawa w odróżnieniu od Kodeksu pracy nie dotyczy wyłącznie pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, ale też osób świadczących usługi na innych podstawach, w tym w oparciu o umowy cywilnoprawne czy też B2B.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 Ustawy każdy, wobec kogo zasada równego traktowania została naruszona, ma prawo do odszkodowania. Prawo do odszkodowania przysługuje także osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niebędącym osobami prawnymi posiadającym zdolność prawną, jeżeli naruszenie tej zasady nastąpiło wobec ich członków.
Występując z roszczeniem na podstawie Ustawy, stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. Postępowanie zaś toczy się według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.
Dochodzenie roszczeń na podstawie ustawy o równym traktowaniu nie pozbawia prawa do dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów innych ustaw.
Autor: Aplikant adwokacki Waldemar Węgrzyn