Autor: Ewelina Chmielewska

27.06.2025

Kryteria przerwania biegu przedawnienia zawezwaniem do próby ugodowej – uchwała Sądu Najwyższego

W obecnym stanie prawnym, tj. po 30 czerwca 2022 r., wniesienie do sądu pisma z wnioskiem o zawezwanie do próby ugodowej nie przerywa biegu przedawnienia, a jedynie termin ten zawiesza. Oznacza to, że obecnie termin ten przestaje być liczony na czas prowadzenia postępowania pojednawczego, a po jego zakończeniu nie biegnie od nowa, tylko dalej kontynuuje swój bieg. Poprzednio, zawezwanie do próby ugodowej przerywało bieg przedawnienia.

Sąd Najwyższy podkreślił, że co do każdego zawezwania do próby ugodowej możliwe jest badanie przez sąd w postępowaniu rozpoznawczym (a zatem następującym kolejno – po postępowaniu pojednawczym, zazwyczaj w sprawie o zasądzenie), czy zawezwanie do próby ugodowej było czynnością, która potencjalnie mogła doprowadzić do realizacji roszczenia.

Istniały duże rozbieżności odnośnie do tego czy wniosek o zawezwanie próby ugodowej przerywa w ogóle bieg przedawnienia, jak też czy dotyczy to każdego wniosku o zawezwanie do próby ugodowej, czy też tylko pierwszego. Sąd zważył, że w praktyce często zdarzają się przypadki korzystania z wniosku o zawezwanie do próby ugodowej tylko do celu przerwania przedawnienia. Stosowanie tej metody poprzez wielokrotne składanie ww. wniosków, może doprowadzić do nadużycia prawa poprzez efektywne utrzymywanie zaskarżalności roszczeń wierzycieli, a w konsekwencji „wyeliminowanie” instytucji przedawnienia. Według Sądu takie instrumentalne wykorzystywanie tych przepisów nie powinno korzystać z ochrony prawnej.

W związku z powyższym, w celu ujednolicenia praktyki orzeczniczej, Sąd Najwyższy w dniu 15 maja 2025 r. podjął uchwałę w sprawie III CZP 22/24, zgodnie z którą: „W stanie prawnym obowiązującym do 30 czerwca 2022 r. wniosek o zawezwanie do próby ugodowej przerywał bieg przedawnienia roszczenia, chyba że z okoliczności dokonania tej czynności wynika, iż nie została przedsięwzięta bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia (art. 123 § 1 pkt 1 k.c.)”.

#ugoda #próbaugodowa #przedawnienie #roszczenia

25.06.2025

Zmiany w procesie rekrutacji

Ustawa z dnia 4 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy wprowadza nowe obowiązki dla pracodawców już na etapie rekrutacji nowego pracownika. Osoba ubiegająca się o zatrudnienie na danym stanowisku musi otrzymać od pracodawcy informacje o wynagrodzeniu (tj. jego początkowej wysokości lub o jego przedziale opartym na obiektywnych, neutralnych kryteriach, w szczególności pod względem płci) oraz o odpowiednich postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania – w przypadku gdy pracodawca jest objęty układem zbiorowym pracy lub obowiązuje u niego regulamin wynagradzania.

Informacje te pracodawca powinien przekazać z wyprzedzeniem umożliwiającym osobie ubiegającej się o zatrudnienie zapoznanie się z tymi informacjami, np.:

- w ogłoszeniu o naborze na stanowisko,

- przed rozmową kwalifikacyjną (jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko albo nie przekazał tych informacji w ogłoszeniu),

- przed nawiązaniem stosunku pracy  (jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko albo nie przekazał tych informacji w ogłoszeniu albo przed rozmową kwalifikacyjną).

Informacje mogą być przekazane zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej tak, aby zapewnić świadome i przejrzyste negocjacje.

Ponadto zmianie ulegnie art. 22[1] § 1 pkt 6 k.p. Pracodawca podczas pozyskiwania informacji o dotychczasowym zatrudnieniu osoby ubiegającej się o zatrudnienie nie może żądać informacji o wynagrodzeniu w obecnym stosunku pracy, jak i w poprzednich stosunkach pracy.

Nowelizacja została opublikowana w dniu 23 czerwca 2025 r. i wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, a zatem z dniem 24 grudnia 2025 r.

#kodekspracy #wynagrodzenie #rekrutacja #ogłoszenieopracę #zatrudnienie #rozmowakwalifikacyjna

23.06.2025

JDG - NOWA GRUPA OBJĘTA OBOWIĄZKIEM E-DORĘCZEŃ

Zgodnie z harmonogramem przewidzianym w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, od 1 lipca 2025 r. obowiązek stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych, obejmie również przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (podmioty niepubliczne), którzy zostali zarejestrowani w CEIDG do 31 grudnia 2024 r. Obowiązek aktualizuje się w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r.

W przypadku braku dokonywania zmian we wpisie, ogólny obowiązek stosowania e-Doręczeń dla przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG (podmiotów niepublicznych) do 31 grudnia 2024 r., zostanie wprowadzony od 1 października 2026 r.

#e-doręczenia #doręczeniaelektroniczne #przedsiębiorcy #jednoosobowadziałalnośćgospodarcza

 

 

09.05.2025

PLANOWANE ZMIANY – KOSZTY SĄDOWE

W dniu 6 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i skierowała do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

Głównymi założeniami projektu są:

  1. obniżenie górnej granicy opłaty stosunkowej (5%) od pism w sprawach o prawa majątkowe (gdy wartość przedmiotu sporu przekracza 20.000 zł) z 200.000 zł do 100.000 zł,
  2. zniesienie obowiązku wykazania przez wspólników lub akcjonariuszy spółki kapitałowej, że nie mają dostatecznych środków na zwiększenie majątku spółki lub udzielenie spółce pożyczki przy składaniu wniosku o zwolnienie z kosztów sądowych,
  3. brak wpływu majątku osobistego wspólników spółki na decyzję o zwolnieniu spółki z kosztów sądowych.

W uzasadnieniu projektu wskazano, że „Impulsem do zainicjowania zmian w powyższych regulacjach jest przede wszystkim postulat strony społecznej, która wskazała, że obowiązujące przepisy skutecznie ograniczają możliwość dochodzenia roszczeń przez przedsiębiorców z powodu wysokich i natychmiastowo wymagalnych kosztów sądowych. Pozorność instytucji zwolnienia od kosztów sądowych przedsiębiorców – spółek handlowych w postępowaniach gospodarczych de facto ogranicza tym przedsiębiorcom prawo do sądu, wykonywanie obowiązku ponoszenia kosztów sądowych w sprawach gospodarczych powinno być ustawowo”.

Projektowana ustawa jeszcze nie obowiązuje, a kolejny etap legislacyjny będzie przed Sejmem.

18.12.2024

Ustawa o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych

Na 2025 r. planowane jest wprowadzenie ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych, która stanowi implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Wyodrębnienie regulacji jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez partnerów społecznych oraz realizacją zaleceń Unii Europejskiej dotyczących roli i potencjału układów zbiorowych.

Ustawa zatem będzie wprowadzać:

  1. otwarty katalog spraw regulowanych przez układ zbiorowy pracy (do stron układu należeć będzie uzgodnienie czy dokument ten ma zawierać postulaty o charakterze kompleksowym, czy jedynie zmieniać niektóre aspekty stosunków pracy funkcjonujące w przedsiębiorstwie);
  2. uproszczoną rejestrację układów zbiorowych pracy (i zakładowych, i ponadzakładowych) poprzez wprowadzenie uproszczonych danych na formularzu elektronicznym do systemu Krajowej Ewidencji Układów Zbiorowych Pracy (KEUZP uzyska status informacji o charakterze publicznym, oczywiście z wyłączeniem treści układów, których widoczność w KEUZP pozostaje w gestii stron układów) oraz ewidencję w tym systemie porozumień zbiorowych zawieranych w drodze rokować przez związki zawodowe oraz pracodawców wraz z protokołami dodatkowymi (widoczność ich treści w KEUZP również jest zależna od decyzji stron porozumienia);
  3. możliwość skorzystania z pomocy mediatora w celu ułatwienia prowadzenia stronom rokowań nad układem;
  4. określony czas obowiązywania układu zbiorowego pracy (5 lat dla układu zakładowego oraz 10 lat dla układu ponadzakładowego, strony układu będą mogły przedłużyć jego obowiązywanie odpowiednio o 5 lat dla układu zakładowego oraz 10 lat dla układu ponadzakładowego);
  5. ułatwienie wystąpienia z układu ponadzakładowego z przyczyn ekonomicznych (dotychczas każde wystąpienie obligowało do zawarcia protokołu dodatkowego na mocy, którego podmiot występujący zostawał wykreślany);
  6. uproszenie procedury rozszerzenia układu ponadzakładowego (zgodnie z projektem z wnioskiem do ministra właściwego do spraw pracy o rozszerzenie układu ponadzakładowego zwracać się będzie wspólnie pracodawca nieobjęty żadnym układem i działająca u niego organizacja związkowa).

#układyzbiorowe #porozumieniazakładowe #uzp #zmianywprawie2025 #zmianywprawiepracy