Kryptowaluty - prace nad ustawą
W związku z przyjęciem przez Parlament Europejski i Radę (UE) rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów, trwają prace nad polską ustawą regulującą ten rynek. Projektowany akt prawny wprowadza obowiązki informacyjne dla emitentów tokenów i związaną z nimi odpowiedzialność cywilną, jak również obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. Komisja Nadzoru Finansowego otrzyma możliwość nakładania sankcji pieniężnej na podmioty działające na rynku, nawet do kwoty dwudziestu milionów złotych. Wprowadzono także coroczną opłatę na pokrycie kosztów nadzoru, która może wynosić nawet 0,5% średniej wartości przychodów z tytułu świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów w okresie ostatnich trzech lat obrotowych. Projekt ustawy znajduje się obecnie na etapie uzgodnień.
#kryptowaluty #UE #KomisjaNadzoruFinansowego
Ustawa o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych
Na 2025 r. planowane jest wprowadzenie ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych, która stanowi implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Wyodrębnienie regulacji jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez partnerów społecznych oraz realizacją zaleceń Unii Europejskiej dotyczących roli i potencjału układów zbiorowych.
Ustawa zatem będzie wprowadzać:
- otwarty katalog spraw regulowanych przez układ zbiorowy pracy (do stron układu należeć będzie uzgodnienie czy dokument ten ma zawierać postulaty o charakterze kompleksowym, czy jedynie zmieniać niektóre aspekty stosunków pracy funkcjonujące w przedsiębiorstwie);
- uproszczoną rejestrację układów zbiorowych pracy (i zakładowych, i ponadzakładowych) poprzez wprowadzenie uproszczonych danych na formularzu elektronicznym do systemu Krajowej Ewidencji Układów Zbiorowych Pracy (KEUZP uzyska status informacji o charakterze publicznym, oczywiście z wyłączeniem treści układów, których widoczność w KEUZP pozostaje w gestii stron układów) oraz ewidencję w tym systemie porozumień zbiorowych zawieranych w drodze rokować przez związki zawodowe oraz pracodawców wraz z protokołami dodatkowymi (widoczność ich treści w KEUZP również jest zależna od decyzji stron porozumienia);
- możliwość skorzystania z pomocy mediatora w celu ułatwienia prowadzenia stronom rokowań nad układem;
- określony czas obowiązywania układu zbiorowego pracy (5 lat dla układu zakładowego oraz 10 lat dla układu ponadzakładowego, strony układu będą mogły przedłużyć jego obowiązywanie odpowiednio o 5 lat dla układu zakładowego oraz 10 lat dla układu ponadzakładowego);
- ułatwienie wystąpienia z układu ponadzakładowego z przyczyn ekonomicznych (dotychczas każde wystąpienie obligowało do zawarcia protokołu dodatkowego na mocy, którego podmiot występujący zostawał wykreślany);
- uproszenie procedury rozszerzenia układu ponadzakładowego (zgodnie z projektem z wnioskiem do ministra właściwego do spraw pracy o rozszerzenie układu ponadzakładowego zwracać się będzie wspólnie pracodawca nieobjęty żadnym układem i działająca u niego organizacja związkowa).
#układyzbiorowe #porozumieniazakładowe #uzp #zmianywprawie2025 #zmianywprawiepracy
1 stycznia 2025 r. wchodzą nowe oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Działalności
Nie zapomnij o PKD! 1 stycznia 2025 r. wchodzą nowe oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2025), które zastąpią te z 2007 r. (PKD 2007). Nowe kody PKD 2025 będą stosowane względem spółek, które po wejściu w życie rozporządzenia złożą wniosek o zmianę wpisu w KRS. W skrócie – począwszy od 2025 roku, w przypadku składania wniosku do KRS, pamiętaj o uprzedniej zmianie kodów PKD w umowie spółki, inaczej narażasz się na zwrot wniosku.
Przegląd projektowanych zmian w prawie pracy na 2025 r.
Na rok 2025 r. planowane są następujące zmiany w prawie pracy:
- Zmiany wynagrodzeń.
Wzrośnie: płaca minimalna, wynagrodzenia za czas choroby, dodatek za pracę w porze nocnej, świadczenia (odszkodowania) dla pracowników związane z mobbingiem i zasadą równego traktowania w zatrudnieniu, maksymalna kwota odprawy w związku z rozwiązaniem umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników. Ponadto, wzrośnie zasiłek dla bezrobotnych – z 80% podstawy do 100% w określonych sytuacjach. Wydłuży się też okres jego pobierania – ze 180 do 365 dni dla poszczególnych grup.
- Wliczenie umów cywilnoprawnych do stażu pracy.
- Rozdzielenie przepisów o układach zbiorowych pracy do osobnej ustawy.
Ustawa o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych przede wszystkim uprości procedurę rejestracyjną związków zawodowych i umożliwi zwieranie układów zbiorowych pracy na czas określony. Powstanie również system teleinformatyczny – Krajowa Ewidencja Układów Zbiorowych Pracy – który wprowadzi procedurę elektroniczną rejestracji.
- Nowe formy dofinansowań i ulg podatkowych dla pracodawców zatrudniających osoby starsze i niepełnosprawne
#prawopracy2025 #zmianywprawie2025 #kodekspracy #praca #minimalnewynagrodzenie #układyzbiorowe #zmianywynagrodzeń #umowycywilnoprawne
Pillar 2 – nowy podatek dla grup kapitałowych od 2025 r.
15 listopada 2024 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, która stanowi wdrożenie dyrektywy Rady (UE)2022/2523 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii („Pillar 2”).
Pillar 2 dotyczy grup kapitałowych, których łączny skonsolidowany obrót wyniesie minimum 750 mln euro w co najmniej dwóch z czterech lat podatkowych, bezpośrednio poprzedzających dany rok podatkowy. Przepisy dotyczą zarówno spółek dominujących, jak i zależnych. Przewidziane są trzy podatki wyrównawcze: (1) globalny podatek wyrównawczy (zgodny z zasadą IIR, czyli włączenia dochodu do opodatkowania), (2) krajowy podatek wyrównawczy (zgodny z zasadą QDMTT, czyli podatek krajowy wyrównawczy pobierany od nisko opodatkowanych jednostek zlokalizowanych w Polsce i pod polską jurysdykcją), (3) podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków (zgodny z zasadą UTPR, czyli podatek należny w sytuacji, gdy kraj lokalizacji jednostki nie implementował przepisów).
Oprócz obowiązków finansowo-księgowych, jednostki, których dotyczy Pillar 2 będą musiały składać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego informację o opodatkowaniu wyrównawczym za rok podatkowy oraz zeznanie o wysokości należnego podatku wyrównawczego.
Pillar 2 może szczególnie mieć wpływ na poziom opodatkowania grup kapitałowych, których efektywna stawka podatkowa (ETR) wyniesie poniżej 15% w związku ze stosowanymi ulgami lub preferencyjnymi stawkami podatkowymi (m.in. ulga B+R).
#pillar2 #podatekwyrównawczy #globalnypodatekminimalny #ue #dyrektywa #grupykapitałowe