Zmiany w e-commerce
Zmiany w e-commerce
1 stycznia 2023 r. na mocy ustaw implementujących wejdą w życie przepisy Dyrektywy towarowej i cyfrowej oraz Dyrektywy Omnibus.
Dyrektywa towarowa i cyfrowa wprowadza duże zmiany w relacjach konsument – sprzedawca w e-handlu. Skrócono termin odpowiedzi sprzedawcy na reklamację z 30 do 14 dni, wprowadzono nowe pojęcia, jak np. towary z elementami cyfrowymi (np. zegarki typu „smart”), doprecyzowano kwestię zapewnień publicznych (w tym również zakomunikowanych konsumentowi z użyciem czatu i/lub strony internetowej) oraz uściślono regulacje dot. handlu danymi osobowymi.
Nowe zasady dot. rękojmi w relacji pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem została wprowadzono do ustawy o prawach konsumenta. Warunek zgodności z umową to to, że towar bądź usługa/treść cyfrowa powinny spełniać cele, do jakich zostały stworzone, jak również odpowiadać opisom i jakości wszelkich próbek czy wzorów, które otrzymał konsument do przetestowania (zgodność obiektywna). Ponadto, zgodności podlegają takie kwestie jak: ilość, jakość, rodzaj, kompletność, przydatność towaru podług ustaleń poczynionych przez strony, funkcjonalność i – w przypadku towaru z elementami cyfrowymi – aktualizacje (zgodność subiektywna). Podane cechy dotyczą nie tylko informacji podanych przez przedsiębiorcę (sprzedawcę), lecz także zamieszczonych na etykiecie produktu czy wskazanych podczas zapewnień publicznych (np. w zapowiedzi produktu).
Okres odpowiedzialności sprzedawcy za brak zgodności towaru z umową wynosi dwa lata (w tym także usług i treści cyfrowych). Ciężar dowodu zgodności towaru z umową spoczywający na przedsiębiorcy (sprzedawcy) – dwa lata od momentu dostarczenia towaru. Okres przedawnienia roszczeń konsumenta to sześć lat. Usunięto także możliwość skrócenia okresu rękojmi w przypadku towarów używanych.
Dyrektywa Omnibus wprowadza zasady organizowania promocji cenowych, nakłada obowiązki informacyjne wobec konsumentów, a także w zakresie sposobów prezentowania oraz weryfikowania opinii konsumentów.
Zaostrzeniu ulegną przepisy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, i tak zdefiniowane zostanie plasowanie, czyli przyznawanie określonej i wzmocnionej widoczności określonym produktom i pobieranie za to opłat (odpłatna reklama).
Przedsiębiorcy zajmujący się e-handlem będą również zobowiązani do złożenia oświadczenia, czy osoba trzecia oferująca towary, usługi czy treści cyfrowe na danej platformie jest przedsiębiorcą. Do obowiązków informacyjnych należeć również będzie informowanie konsumentów o obniżeniu ceny towaru lub usługi, gdzie obok obniżonej ceny, uwidoczniona ma być informacja o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Autor: Ewelina Chmielewska - Aplikant Adwokacki