Reklama czy też nie? - kiedy publikacja ma charakter komercyjny
Reklama czy też nie? - kiedy publikacja ma charakter komercyjny
W związku z opublikowanymi niedawno Rekomendacjami Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczące oznaczania treści reklamowych przez Influencerów w mediach społecznościowych (więcej informacji dotyczących rekomendacji Prezesa UOKiK tutaj) pojawiły się wątpliwości dotyczące konieczności oznaczania publikowanych treści jako materiał reklamowy.
Influencer publikujący treści w swoich mediach społecznościowych musi przede wszystkim odpowiedź sobie na pytanie, czy zamieszczany przez niego wpis ma charakter komercyjny, czyli taki, za który Influencer otrzymuje jakąś korzyść materialną (może to być rabat na dany produkt, bilet do kina, reklamowany produkt, czy też wynagrodzenie pieniężne).
Sposób oznaczania reklam został również uwzględniony w Rekomendacjach Prezesa UOKiK:
• #reklama lub [REKLAMA],
• #materiałreklamowy lub [MATERIAŁ REKLAMOWY],
• #współpracareklamowa lub [WSPÓŁPRACA REKLAMOWA],
• Płatna współpraca z marką XYZ,
• Reklama marki XYZ.
UOKiK stworzył również specjalny FILTR AR, który ma pomóc w oznaczaniu treści reklamowych na Instagramie oraz Facebooku (do pobrania na stronie uokik.gov.pl).
#OZNACZREKLAMĘ, jeżeli:
- otrzymasz od marki XYZ produkt w zamian za udostępnienie zdjęcia lub relacji z danym produktem;
- biuro podróży zorganizuje i zapłaci za Twoje wakacje w zamian za przygotowanie relacji z podróży, której słowa kluczowe oraz liczba postów została wskazana przez biuro podróży;
- otrzymasz od producenta nowy model telefonu w celu jego testowania i zamieścisz relacje lub post z testowania otrzymanego sprzętu (w przypadku braku konieczności zwrotu telefonu do producenta);
- otrzymasz paczkę PR od danej marki i wrzucisz relację lub post zawierający informację o otrzymaniu paczki wraz z prezentacją otrzymanych produktów;
- otrzymasz bezpłatnie zaproszenie na wydarzenie, które promowane jest przez markę XYZ;
- itp.
#OZNACZJAKOAUTOPRPOMOCJĘ, jeżeli:
- promujesz na swoim koncie zakup produktów, które zostały stworzone przez Ciebie;
- prowadzisz kursy tańca i na swoim kanale oferujesz kursy on – line, wskazując link do sklepu, w którym można kupić kurs;
- jesteś autorem książki i na swoim koncie opowiadasz o emocjach, które towarzyszyły Ci podczas jej pisania;
- itp.
Oznaczenie powinno być w widoczne i wyraźne, warto również w opisie do publikowanej treści zamieścić informację o tym, że publikowana treść jest materiałem reklamowym (oznaczenie dwupoziomowe).
#PAMIĘTAJ, że:
jeśli masz wątpliwości, czy udostępnianie przez Ciebie treści stanowią przekaz handlowy i czy powinieneś je oznaczyć jako reklamę to po prostu je oznacz.
W ten sposób zniwelujesz możliwość działania niezgodnie z prawem i przekażesz swoim obserwatorom informację, że bierzesz odpowiedzialność za publikowane przez Ciebie treści.
#WARTOPODKREŚLIĆ, że
Rekomendacje Prezesa UOKiK zawierają bardzo ważne wskazówki, nie mają one natomiast charakteru wiążącego ani w stosunku do Influencerów, ani agencji reklamowych, czy reklamodawców. Jednak nie oznaczanie postów reklamowych bądź autopromocyjnych może wiązać się ze znacznymi karami finansowymi.
Prezes UOKiK może bowiem nałożyć karą pieniężną w wysokości do 10% rocznego obrotu za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przez Influencera, reklamodawcę, czy agencję reklamową.