Nowe rozwiązanie dotyczące tzw. procedury odwróconej

Nowe rozwiązanie dotyczące tzw. procedury odwróconej

Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw wprowadziła gruntowne zmiany w systemie prawa zamówień publicznych, w wyniku których  do polskiego prawa zamówień publicznych implementowano dwie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady tj. dyrektywę 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. oraz dyrektywę 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014.

Wśród licznych zmian w prawie zamówień publicznych wprowadzono m.in. nowe rozwiązanie dotyczące tzw. procedury odwróconej.

Zgodnie z treścią art. 24aa prawa zamówień publicznych, zamawiający może w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, najpierw dokonać oceny ofert, a następnie zbadać, czy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu, o ile taka możliwość została przewidziana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu o zamówieniu.

Tym samym zamawiający w toku czynności oceny złożonych ofert dokonuje oceny podmiotowej w pierwszej kolejności wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza. Należy jednak podkreślić, że tryb ten dozwolony jest w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, zaś o stosowaniu przedmiotowego rozwiązania zamawiający musi poinformować wykonawców już na etapie ogłoszenia o zamówieniu lub w SIWZ. Brak zapisu w SIWZ albo w ogłoszeniu o zamówieniu eliminuje możliwość zastosowania tzw. procedury odwróconej przez zamawiającego.