Nowe obowiązki przedsiębiorców od 10 stycznia 2017 roku

Nowe obowiązki przedsiębiorców od 10 stycznia 2017 roku

TYTUŁEM WSTĘPU

W dniu 10 stycznia 2017 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 23 września 2016 roku o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich „dalej UPRSK”. Celem nowego uregulowania jest implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z dnia 21 maja 2013 roku w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE)
nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (dyrektywa w sprawie ADR w sporach konsumenckich) (Dz. Urz. UE L 165 z 18.06.2013, str. 63).

Celem w/w dyrektywy oraz UPRSK jest zapewnienie konsumentom możliwości składania wniosków
o rozstrzyganie sporów z przedsiębiorcami do podmiotów oferujących niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne i szybkie metody ich alternatywnego rozwiązywania. Zgodnie z nowymi uregulowaniami pozasądowe rozwiązywanie sporów będzie dla większości przedsiębiorców dobrowolne (muszą się na nie zgodzić obie strony sporu tj. i przedsiębiorca i konsument).

Istotnym i koniecznym etapem wszczęcie sporu jest powstanie sporu na linii konsument - przedsiębiorca w zakresie świadczonych usług. Zainicjowanie sporu winno nastąpić poprzez złożenie przez konsumenta reklamacji na zakupiony towar lub wykonaną usługę.

Nie wszystkie sprawy można rozwiązać w ramach systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.

Z pozasądowego rozwiązywania sporów według nowej regulacji wyłączono:

  1. postępowania, w których sprawy są rozstrzygane przez pracowników przedsiębiorcy, z którym toczony jest spór;
  2. postępowania reklamacyjne, rozpatrywanie skarg konsumenckich przez przedsiębiorcę oraz bezpośrednie negocjacje między konsumentem a przedsiębiorcą;
  3. działania sądu podejmowane w celu rozstrzygnięcia sporu w toku postępowania sądowego;
  4. spory pomiędzy przedsiębiorcami (za wyjątkiem ustaw, które wyraźnie przewidują taką możliwość);
  5. spory dotyczące usług niemających charakteru gospodarczego, świadczone w interesie ogólnym (np. usługi z zakresu transportu publicznego, gospodarki odpadami, dostarczania wody);
  6. spory wynikające z umów o usługi zdrowotne świadczone przez pracowników służby zdrowia na rzecz pacjentów w celu oceny, utrzymania lub poprawy ich stanu zdrowia, łącznie
    z przepisywaniem, wydawaniem i udostępnianiem produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych, bez względu na to, czy są one oferowane za pośrednictwem placówek opieki zdrowotnej (por. art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta);
  7. spory wynikające z umów o usługi edukacyjne lub kształcenia ustawicznego świadczone przez publiczne szkoły lub placówki oraz publiczne szkoły wyższe.

W związku z faktem wejścia w życie z dniem 10 stycznia 2017 roku UPRSK przedsiębiorcy winni zwrócić uwagę na nałożone w/w ustawą obowiązki.

I    DZIAŁALNOŚĆ STACJONARNA:

1. Przedsiębiorcy, którzy będą zainteresowani i wyrażają zgodę na pozasądowe rozwiązywanie sporów lub których przepisy prawa do tego zobowiązują (np. Banki) zobligowani są do poinformowania w sposób łatwy i zrozumiały dla konsumenta o tym fakcie na swojej stronie internetowej i w ogólnych warunkach umów (regulaminach). Poza tym przedsiębiorcy zobowiązani będą do wskazania nazwy Podmiotu Uprawnionego (patrz pkt. 4 poniżej), do którego będzie mógł zwrócić się konsument,
by rozwiązać spór z przedsiębiorca.

UWAGA! PRZEDSIĘBIORCA MA OBOWIĄZEK WSKAZANIA, CO NAJMNIEJ ADRESU STRONY INTERNETOWEJ, PODMIOTU DO, KTÓREGO MOŻE ZOSTAĆ SKIEROWANY SPÓR.

2. Przedsiębiorcy, którzy po rozpatrzeniu reklamacji konsumenta, odrzucą złożoną reklamację - będą zobowiązani w każdym przypadku do poinformowania konsumenta o tym, czy zgadzają się    na rozwiązanie sporu pozasądowo czy też zgody takiej nie wyrażają. Informacje w tym zakresie należy przekazać konsumentowi odpowiadając na reklamację na papierze lub innym trwałym nośniku (np. pamięci USB lub płycie CD/DVD). Jednocześnie w przypadku, gdy przedsiębiorca będzie zainteresowany pozasądowym sposobem rozwiązywania sporu z konsumentem, na tym etapie winien wskazać konsumentowi, który Podmiot Uprawniony (patrz pkt. 4 poniżej) jest do tego właściwy.

UWAGA!!!

BRAK INFORMACJI, O KTÓREJ MOWA POWŻEJ OZNACZA AUTOMATYCZNIE, ŻE ZGADZASZ SIĘ NA ROZWIĄZANIE SPORU POZA SĄDEM.

II   DZIAŁALNOŚĆ INTERNETOWA.

PRZEDSIĘBIORCA, KTÓRY PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INTERNETOWĄ (SPRZEDAŻ
NA ODLEGŁOŚĆ) MUSI SPEŁNIĆ DODATKOWE OBOWIĄZKI (PRZEDSIĘBIORCĘ TAKIEGO OBOWIĄZUJĄ TAKŻE OBOWIĄZKI DOTYCZĄCE DZIAŁALNOŚCI STACJONARNEJ).

3. Uwagi dodatkowe dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe.

Przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe (niezależnie od obowiązków wskazanych i opisanych
w pkt. 1 i 2 powyżej) winni na swojej stronie internetowej / swoich stronach internetowych od dnia 10 stycznia 2017 roku wskazywać: link do platformy ODR (Online Dispute Resolution):

https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=PL,

za pośrednictwem, której konsument może przystąpić do rozwiązania sporu online.

Platforma ODR to interaktywna strona internetowa stanowiąca jeden punkt dostępu dla konsumentów
 i przedsiębiorców pragnących pozasądowo rozwiązać spór. Za jej pośrednictwem można złożyć skargę dotyczącą towarów lub usług zakupionych przez internet, zarówno w kraju, jak i za granicą. Odbywa się to poprzez wypełnienie elektronicznego formularza i znalezienie właściwego podmiotu, który zajmie się rozwiązaniem sporu. Platforma ODR udostępnia podmiotom uprawnionym elektroniczne narzędzie rozpatrywania sporów nieodpłatnie. Zasadą dostępu do postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów dla konsumentów jest ich nieodpłatność lub opłata, która nie utrudnia dostępu. Zastosowanie opłaty wstępnej zależy od woli podmiotu uprawionego. Jeżeli w toku postępowania niezbędne będzie skorzystanie np. z opinii rzeczoznawcy, to takie koszty ponosi wnioskodawca, chyba, że podmiot uprawniony ustali inaczej.

UWAGA! OBOWIĄZEK POWYŻSZY SPOCZYWA NA PRZEDSIĘBIORCY PROWADZĄCYM DZIAŁALNOŚĆ INTERNETOWĄ NAWET WTEDY, GDY NIE WYRAŻA ZGODY NA POZASĄDOWE ROZWIĄZANIE SPORÓW Z KONSUMENTAMI.

4. Podmioty Uprawnione do rozwiązywania pozasądowych sporów z konsumentami.

Podmioty, które będą uprawnione (dalej „Podmioty Uprawnione”) do rozwiązywania sporów
z konsumentami zostaną wskazane na stronie UOKiK. Prezes UOKiK będzie prowadził stosowny rejestr Podmiotów Uprawnionych na swojej stronie internetowej https://uokik.gov.pl/ już od dnia 10 stycznia 2017 roku. Podmiot uprawniony jest to podmiot (instytucja) utworzony na stałe, który oferuje niezależne, bezstronne i przejrzyste prowadzenie postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą. Zajmuje się sporami krajowymi i transgranicznymi, w tym sporami rozwiązywanymi przez platformę wskazaną powyżej w pkt. 3.

UWAGA!!! INFORMACJA O PODMIOCIE UPRAWNIONYM WŁAŚCIWYM DLA DANEGO PRZEDSIĘBIORCY ZNAJDOWAĆ SIĘ BĘDZIE NA STRONIE UOKIK, NA, KTÓREJ UDOSTĘPNIONY JEST REJESTR INSTYTUCJI UPRAWNIONYCH DO PROWADZENIA POSTĘPOWAŃ W SPRAWIE POZASĄDOWEGO ROZWIĄZYWANIA SPORÓW KONSUMENCKICH. W WYKAZIE ZNAJDUJĄ SIĘ DANE PODMIOTÓW ORAZ INFORMACJE DOTYCZĄCE M.IN. KATEGORII SPORÓW KONSUMENCKICH, KTÓRYMI SIĘ ZAJMUJĄ, W TYM, JAKIE PODMIOTY
I SEKTORY OBEJMUJĄ SWĄ WŁAŚCIWOŚCIĄ.

5. Koszty pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami.

Przedsiębiorca, który będzie wyrażał zgodę na pozasądowe rozwiązywanie sporów ponosić będzie koszty ewentualnej opłaty wstępnej za udział w postępowaniu, o ile Podmiot Uprawniony (patrz pkt. 4 powyżej) będzie taką opłatę pobierał. Dodatkowo ewentualnie przedsiębiorca będzie pokrywał koszty np. powołania biegłych. Wszelkie regulacje w tym zakresie zostaną określone w regulaminach przygotowanych przez Podmioty Uprawnione.

6. Związanie rozstrzygnięciem Podmiotu Uprawnionego,

Przedsiębiorca nie będzie związany rozstrzygnięciem Podmiotu Uprawnionego.

MATERIAŁ PRZYGOTOWANY ZOSTAŁ W OPARCIU O MATERIAŁY UOKIK dostępne na stronie https://uokik.gov.pl,

LINKI do poradników UOKIK

  1. https://prokonsumencki.pl/wpcontent/uploads/2016/12/uokik_ulotka_pozasadowe_rozwiazywanie_sporow_konsumenckich_od_10_stycznia_2017_roku-1.pdf;
  2. https://prokonsumencki.pl/wpcontent/uploads/2016/12/uokik_system_pozasadowego_rozwiazywania_sporow_po_10012017_pytania_i_odpowiedzi-1.pdf.