18 kwietnia zaczęły obowiązywać e-faktury m.in. w zamówieniach publicznych
18 kwietnia zaczęły obowiązywać e-faktury m.in. w zamówieniach publicznych
18 kwietnia zaczęły obowiązywać e-faktury m.in. w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii do obsługi e-faktur uruchomiło dla przedsiębiorców i jednostek publicznych bezpłatną Platformę Elektronicznego Fakturowania dostępną na stronie efaktura.gov.pl.
Co zmieni ustawa
Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowalne lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym implementuje do polskiego prawa przepisy unijne. 18 kwietnia 2019 r. wszedł w życie obowiązek odbierania przez zamawiających ustrukturyzowanych faktur dla zamówień o wartości powyżej 30 tys. euro. Wprowadziła go ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. W praktyce oznacza to, że jeżeli wykonawca wyśle taką fakturę do zamawiającego, ten musi ją przyjąć. Od 1 sierpnia tego roku ten obowiązek obejmie wszystkie zamówienia publiczne. Podmioty publiczne mają jednak obowiązek przyjmowania e-faktur tylko w przypadku postępowań ogłoszonych po 18 kwietnia 2019 r.
Platforma Elektronicznego Fakturowania
W związku z wprowadzeniem obowiązku e-faktur Ministerstwo uruchomiło bezpłatną Platformę Elektronicznego Fakturowania (PEF). Wpiera ona obsługę zamówień publicznych w fazie po udzieleniu zamówienia. Obejmuje 6 usług: zamówienie, awizo dostawy, potwierdzenie odbioru, fakturę, fakturę korygującą i notę księgową. Od 18 kwietnia PEF oferuje także usługi tworzenia i przesyłania e-faktur. Platforma umożliwia również przesyłanie dokumentów zagranicę, przy pomocy systemu obsługiwanego przez OpenPEPPOL.
Co ułatwia platforma
Ponadto platforma umożliwia kontrolowanie faktur i wyłapywanie fałszywych czy omyłkowych. - Platforma pozwala zweryfikować, czy dana transakcja miała miejsce. Z fakturą można powiązać inne dokumenty, np. zamówienie, protokół odbioru. System wychwyci też błąd w nazwie kontrahenta, czy ułatwi wystawianie korekt – tłumaczy wiceminister. - Dzisiaj wiele jednostek ma systemy księgowo-finansowe, i to jest brakujący element. Tu nie trzeba otwierać drzwi, te są szeroko otwarte, wystarczy je usprawnić – podsumowuje wiceminister.